Αδιαμφισβήτητα, ένα σημαντικό μέρος της οικονομίας της Κύπρου επωφελείται από τον τουριστικό τομέα. Το εισόδημα αρκετών κατοίκων κυρίως παραλιακών περιοχών στην Κύπρο, επέρχεται από τον τουριστικό τομέα. Ως εκ τούτου, η βιωσιμότητα του τουρισμού στην Κύπρο αποτελεί ένα βασικό στοιχείο της οικονομίας και η διασφάλιση της θα πρέπει να παραμείνει ως προτεραιότητα για το νησί. Παρόλα αυτά, σημαντικές προκλήσεις επιφέρουν ρίσκο στην βιωσιμότητα του τομέα αυτού και επομένως, διάφορες ανερχόμενες προοπτικές και μέτρα πρέπει να ληφθούν υπόψιν.
Μία σημαντική πρόκληση για τον τομέα αυτό αποτελεί η εποχικότητα του τουρισμού. Ως γνωστόν, ο τουρισμός στην Κύπρο παρουσιάζεται εποχιακά, με την υψηλότερη ζήτηση να παρουσιάζεται κατά τους καλοκαιρινούς μήνες. Το γεγονός αυτό, προκαλεί περιόδους όπου ο τουρισμός είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα και ως εκ τούτου, μειώνονται τα ποσοστά εργοδότησης των ντόπιων και τα κέρδη στην οικονομία. Λαμβάνοντας υπόψιν το γεγονός αυτό και με στόχο την επίτευξη βιωσιμότητας, ένα εναλλακτικό είδος τουρισμού παρουσιάζεται ως σημαντική προοπτική στην Κύπρο για εκμετάλλευση και ανάδειξη.
Συγκεκριμένα, ο εκπαιδευτικός τουρισμός είναι ένα ευρέως αυξανόμενο εναλλακτικό είδος τουρισμού στην Ευρώπη αλλά και ανά το παγκόσμιο. Αρκετοί επισκέπτες επιδιώκουν την μετάβαση σε άλλη χώρα όχι μόνο για λόγους αναψυχής, αλλά και για να ενημερωθούν ή/και εμπλακούν με κάποιο θεματικό τομέα στον οποίο η χώρα αυτή έχει ιστορία. Για παράδειγμα, αρκετοί επισκέπτες με ενδιαφέρον ως προς τον θαλάσσιο τουρισμό, επιλέγουν προορισμούς με «αξιοθέατα» ή διαδρομές που τους προσφέρουν τις προοπτικές αυτές, όπως για παράδειγμα τα θαλάσσια μουσεία. Παράλληλα, αρκετοί επισκέπτες με θρησκευτικά ενδιαφέροντα, επιλέγουν προορισμούς με θρησκευτικά αξιοθέατα. Επομένως, η αξιοποίηση και περεταίρω ανάπτυξη των εκπαιδευτικών θεματικών διαδρομών στην Κύπρο θα πρέπει να αποτελέσει ως σημαντικός πυλώνας του τουρισμού καθώς θα μπορέσει να αντιμετωπίσει την εποχικότητα. Προωθώντας τους εκπαιδευτικούς προορισμούς κυρίως κατά περιόδους μη αιχμής στην Κύπρο, θα αποτελέσει ένα σημαντικό στοιχείο για να διασφαλιστεί ότι η εισροή επισκεπτών στην Κύπρο θα είναι σε ικανοποιητικά επίπεδα καθ’ όλη την διάρκεια του χρόνου.
Παράλληλα, ο εκπαιδευτικός τουρισμός έρχεται να αντιμετωπίσει και να υποστηρίξει τις απομακρυσμένες περιοχές. Συγκεκριμένα, αρκετά σημεία ενδιαφέροντος ειδικών θεματικών εκπαιδευτικού τουρισμού, παρουσιάζονται σε απομακρυσμένες περιοχές. Για παράδειγμα, η παρασκευή τοπικών προϊόντων όπως κρασί και κουμανδαρίας ή Λευκαρίτικών κεντημάτων έχει την βάση της σε ορεινές περιοχές. Επομένως, η ανάπτυξη υποδομών στις περιοχές αυτές για περαιτέρω ανάδειξη του τουριστικού προϊόντος σε συνδυασμό με μία προωθητική εκστρατεία ενημέρωσης των διαθέσιμων θεματικών εκπαιδευτικού τουρισμού της Κύπρου και οι προορισμοί που παρουσιάζονται, μπορούν να αποτελέσουν ένα βοήθημα για την ανάπτυξη των περιοχών αυτών.
Την καταγραφή των ειδικών θεματικών διαδρομών εκπαιδευτικού τουρισμού έρχεται να υποστηρίξει η πράξη με τίτλο «EduTourism – Ανάδειξη του εκπαιδευτικού τουρισμού για την προώθηση της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς» που υλοποιείται στα πλαίσια του διασυνοριακού προγράμματος Interreg V-A Ελλάδα – Κύπρος 2014-2020.
Συγκεκριμένα, η Εταιρεία Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής Περιφέρειας Λευκωσίας (ΕΤΑΠ Λευκωσίας), ως εταίρος στην πράξη αυτή, έχει καταγράψει τρεις θεματικές διαδρομές στην Κύπρο οι οποίες αφορούν την Γαστρονομία – Οινογαστρονομία, την Παράδοση – Περιβάλλον – Θρησκευτική Κληρονομιά και τον Πολιτισμό. Για κάθε μία από τις προαναφερόμενες θεματικές διαδρομές, έχει γίνει καταγραφή των σημαντικών προορισμών που αδιαμφησβήτητα θα αποτελέσουν ένα σημαντικό κομμάτι για περαιτέρω ανάπτυξη του εκπαιδευτικού τουρισμού στην Κύπρο.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα της πράξης και την ιστοσελίδα του Προγράμματος Interreg V-A Ελλάδα-Κύπρος 2014-2020.